De kracht van haver


Datum:
maandag, 07 augustus, 2017

Granen zijn grassoorten en zijn verbonden aan vruchtbaarheid.

Haver is een eenjarig grassoort dat zich van andere grassoorten zoals tarwe, gerst en rogge onderscheidt, door zijn uiteengroeiende haverkorrels. De gekweekte haver stamt vermoedelijk af van Oot dat afkomstig is uit het Middellandse Zeegebied, al vermoedt men dat de plant uit Klein-Azïe afkomstig is.

Bij de Germanen was haver aan Hulda gewijd, de Godin van het spinnen, genaamd ‘de Vriendelijke’. Scott Cunningham noemt Venus als heerser over de haver. En, de Romeinen gebruikten haver als veevoer vanwege zijn versterkende werking. Hippokrates en Galenus bevolen hun patiënten haver als medicijn aan vanwege de versterkende, kalmerende (gramine) en zeer voedzame eigenschappen.

Een gezonde bloedsuikerspiegel

Het voordeel van haver op andere graansoorten is dat het complexe –meervoudige-  koolhydraten zijn. Dat wil zeggen dat deze koolhydraten langzamer in het lichaam worden opgenomen. Complexe koolhydraten zijn stabiele koolhydraten die door de spijsvertering trager worden afgebroken en omgezet in glucose. Het voordeel van langzame koolhydraten is dat de energie gelijkmatiger in het lichaam vrijkomt en minder effect heeft op de bloedsuikerspiegel (bloedsuiker). De bloedsuikerspiegel bepaalt immers het glucosegehalte in het bloed dat niet te hoog en niet te laag mag zijn. Een stabiel bloedsuikerspiegel wordt meestal in balans gehouden door een goed eetpatroon met een lage Glycemische Index (G.I.).

Eet complexe koolhydraten met kokosolie.

Het verschil van meervoudige koolhydraten met enkelvoudige koolhydraten is: dat bij enkelvoudige koolhydraten de bloedsuikerspiegel snel stijgt, een piek en daarna een snelle daling veroorzaakt, de zogenaamde suikerdip. Enkelvoudige koolhydraten hebben een hoge Glycemische Index met als resultaat: snel energie, daarna een hongergevoel met moeheid en slapte. Een beter resultaat voor snelle energie is het eten van  kokosolie.

Een broodje van havervlokken met kokosolie heeft een beter effect.

Haver is een gezonde evenwichtige voeding met een hoge waarde aan:

-meervoudige onverzadigde vetzuren: linolzuur dat de huid versterkt en voedt

-eiwitten geeft een verzadigd gevoel; is goed voor de spieren bij het sporten

-vitaminen: B1; B2; B3; B6; B11; E; K; choline; biotine

-mineralen: natrium; kalium; calcium; fosfor; magnesium; mangaan; silicium

-spoorelementen: broom –het kalmerende effect-; ijzer; koper; zink

-vezels: vanwege het gunstige effect op het hart, bètaglucaan (glucose polysacharide) dat de bloedsuikerspiegel en het cholesterolniveau verlaagt,  en de stoelgang bevordert door zijn laxerende werking

-antioxidanten: ferulinezuur –helpt celbeschadiging, veroorzaakt door utraviolet licht- polyfenolen; avenanthramiden (polyphenolen) dat de               bloeddruk helpt te verlagen en de huid tegen veroudering beschermt

-vele andere eigenschappen zoals: alkaloïden; saponinen; flavonoïden…

Haver heeft een grote medicinale werking, bevat weinig calorieën en een lage Glycemische Index. Door zijn hoge voedingswaarde is het een belangrijke voedingssoort om iedere dag te gebruiken. 

!Noot: Gluten hebben schadelijke lecitinen, maar haver kun je glutenvrij kopen. Schadelijke stoffen in haver kunnen zijn: Avenine en fytinezuur –een antinutriënt-, stoffen die in alle graansoorten voorkomen. Haver is een voedzaam gewas, maar eet het met mate.

 Ik heb heerlijke smakelijke havervlokken broodjes gemaakt die je zowel als broodje of als gebakje kunt gebruiken. 

Zie recept: http://www.slimme-voeding.be/recepten/view/26