Het nut van antioxidanten


Datum:
donderdag, 19 oktober, 2017

Als je geïnteresseerd bent in natuurlijke gezondheid dan heb je wel eens gehoord over de voordelen van antioxidanten die je immuniteit verhogen en verbeter. Je kunt je afvragen: waarom hebben wij antioxidanten nodig. Hoe krachtig is de waarde van een antioxidant in een voedingsmiddel.

Oxidatie betekent uit elkaar vallen; het aangaan van een verbinding met zuurstof (roest). Onze cellen worden constant aangevallen door vrije radicalen ook wel oxidanten genaamd.

 Wat zijn oxidanten

Oxidanten zijn reactieve zuurstofdeeltjes: onstabiele, agressieve moleculen. Deze zuurstofdeeltjes leidt tot nuttige oxidatie (verbranding) in het lichaam, zoals bij de productie van energie, stofwisseling, celdelingen en om ons te weren tegen lichaamsvreemde stoffen. We hebben ze in kleine mate nodig. Grote hoeveelheden oxidanten schaden de cellen, weefselstructuren en bevordert veroudering met als gevolg: minder goed functioneren van het lichaam en allerlei kwalen en ziekten.

Veel oxidanten ontstaan door: ongezonde voeding, alcohol, roken, stress, medicijnen, luchtvervuiling, chemicaliën, pesticiden, elektrosmog, luchtvervuiling, et cetera. Te veel oxidanten kan ons lichaam niet verwerken -neutraliseren en afvoeren-. Met andere woorden: er ontstaat te veel oxidatie dat ontstekingsbevorderend werkt.

 Wat kunnen wij hieraan doen

Oxidanten worden geneutraliseerd door antioxidanten. Antioxidanten zijn vrije radicalenvangers en bieden het lichaam bescherming tegen oxidanten. Gelukkig beschikt ons lichaam over een eigen intracellulaire verdediging om oxidanten onschadelijk te maken: enzymatische antioxidanten –het lichaam produceert enzymen die een antioxidantwerking bevatten-, zoals glutation-peroxidase, Super Oxide Dismutase (SOD) en catalase. Daarnaast zijn er nutritionele antioxidanten die het lichaam niet zelf kan aanmaken, maar uit voeding verkregen moeten worden en tevens het enzymatische antioxidantsysteem ondersteunt: vitamines, mineralen en spoorelementen.

Antioxidanten worden ingedeeld in twee categorieën:

-wateroplosbaar (hydrofiel)  

-vetoplosbaar (hydrofoob).

Beide soorten zijn onmisbaar voor ons lichaam.

Wateroplosbare antioxidanten bevinden zich in waterige vloeistoffen: bloed, intracellulaire en extracellulaire vocht (vocht in en buiten de cel). Wateroplosbare antioxidanten zijn alle B-vitamines en vitamine C.

Vetoplosbare antioxidanten bevinden zich in de celmembranen (de omhulsel van de cel) en de lipoproteïne (specifieke eiwitten en vetten). Ze beschermen onder andere de celmembranen tegen lipide peroxidatie, het bekendste schadelijke proces van vrije radicalen. Vetoplosbare antioxidanten zijn vitamine A, D, E, K en F (dat eigenlijk niet officieel een vitamine is). Vitamine F is een essentieel vetzuur.

Ons lichaam heeft water- en vetoplosbare antioxidanten nodig, elk met het doel voor verschillende soorten cellen en weefsels. En, verschillende soorten antioxidanten werken samen om oxidanten te neutraliseren.

 Antioxidantenvreters

Verse groenten, fruit en kruiden hebben een grote antioxidantenwaarde. Vooral koolsoorten: broccoli, bloemkool, kool, spruiten (indol-3-carbinol), wilde bosbessen, acaibessen, kurkuma, knoflook et cetera. Daarnaast heb je een natuurlijke krachtige lipide (vet) antioxidant dat de laatste tijd meer aandacht krijgt: astaxanthine. Dit is een antioxidant met vele bijzondere krachtige eigenschappen, waarover ik volgende maand in een aparte column meer zal vertellen.

Hoe meer antioxidanten een product heeft, hoe meer oxidanten het kan vernietigen, hoe beter voor je gezondheid. Eet je daarentegen voedsel met een laag niveau aan antioxidanten bijvoorbeeld junckfood en drank, dan moet je enorme hoeveelheden antioxidanten nuttigen om maar enige effect te hebben in het opruimen van oxidanten.

Let op: Ongezonde voeding, maar ook stress, depressie, ziekten, elektrosmog, luchtvervuiling en andere slechte omstandigheden, het zijn antioxidantenvreters.

Het lichaam moet licht basisch zijn om goed te functioneren, maar als oxidanten de overhand krijgen, gaat het lichaam verzuren. Met als gevolg: klachten, ziektes en veroudering.

 Antioxidanten en je immuniteit

Antioxidanten verhogen en verbeteren je immuniteit, uithoudingsvermogen en algehele welzijn. Je wordt momenteel door te veel oxidanten belaagd, waardoor antioxidanten vaak als extra voedingssupplement wordt aangeraden. Hoe ouder je wordt, hoe meer antioxidanten je nodig hebt om vitaal te blijven, omdat je lichaam moeilijker opneemt. Zorg dat je altijd voldoende antioxidanten gebruikt.

 Sophie