De darm, je tweede brein


Datum:
zondag, 26 augustus, 2018

Twee gezegdes

De darm, uw tweede brein of zoals een oude wijsheid zegt ‘de dood schuilt in de darm’. Twee gezegdes die beide leiden tot nadenken. Waarom is de darm zo belangrijk in uw gezondheid, in uw leven? Alles gaat toch gewoon zijn weg, wat erin gaat, komt er vervolgens toch weer uit? Is dat zo? Wat is hier zo belangrijk aan?

Sommige mensen vinden het heel normaal om één keer in de drie of vier dagen een stoelgang te hebben. Nee toch, heel normaal is na iedere maaltijd. Daar staat u even van te kijken hè. Ja, wij zijn al zo ver achteruit gegaan, door het consumeren van veel en luxe voedsel, dat wij geen rekening meer houden met onze darm wat die kan verdragen en verteren, onze tweede brein

De dood schuilt in de darm

Darmconditie

Bedenk wel dat uw darm uw gezondheidsmeter is. Hoe gezond is uw darmconditie? Een goede samenstelling, de juiste evenwicht, van de darmbacteriën is van groot belang het functioneren van de spijsvertering en stofwisseling in een gezonde darm. In de darm huizen tal van bacteriën, zo’n 750 gram, meer dan tientallen keer aan lichaamscellen en die allemaal in een goede harmonie met elkaar leven.  

Wat doen darmbacteriën

Darmbacteriën hebben veel functies: zij zorgen voor een goede vertering, dat de darmslijmvlies in een goede conditie blijft, zodat er een goede doorlaatbaarheid is voor de voedingstoffen, dat mineralen worden omgezet tot andere stoffen zoals enzymen, het produceren van de totale vitamine B en vitamine K, dat er een goede immuniteit heerst tegen vreemde stoffen, toxinen, ziekmakende indringers; bacteriën, schimmels en medicijnen. 

! Vergeet niet dat uw immuniteit voor 80% uit de darm komt.

Hoe belangrijk zijn voedingsstoffen

Evenwicht van de darmbacteriën

Welke voedingsstoffen brengen de darmbacteriën uit hun evenwicht? Verkeerde voedselcombinaties, alcohol, frisdranken en te weinig water, verkeerde vetten; transvetten, teveel eiwitten; vlees en vis, suiker en zoetstoffen, cafeïne, nicotine, E stoffen en stress.  Al wat in uw darm komt, komt in uw lichaamscellen, die gezond moeten kunnen leven en werken. Raakt de darm vervuilt met allerlei giftige stoffen zoals toxines, pesticiden en andere chemische stoffen dan komt dat ook in de lichaamscellen. Zo’n vervuiling merken wij door huidproblemen, allergie, lichamelijke klachten, moeheid, depressie, verminderde weerstand, of het komt op de lange duur tot uiting in een (chronische) welvaartziekte. 

Is dat gezond? Is het niet verstandig om op te letten met wat wij in onze darm stoppen, met wat wij eten en drinken? Hieruit blijkt hoe belangrijk het is wat voor voeding wij eten en dat gezonde biologische (zonder pesticiden of andere chemische bespuitingen) voeding een must is om gezond te kunnen leven, om de darm, onze gezondheidsmeter, zo gezond mogelijk te houden.

Acceptatie van de darm

Voedselkeuze

De dood schuilt in de darm, wil zeggen dat de darm niet zomaar alles accepteert. De darmbrein denkt na met wat het u geeft. Het begint al met uw voedselkeuze met wat u eet en drinkt, met de verkeerde voeding en voedselcombinatie. Want bij een verkeerde voedselcombinatie ontstaat geen goede darmvertering, waardoor in de darm verrottingsverschijnselen en darmgassen ontstaan. De darm voelt zich niet zo vrolijk hierbij en gaat protesteren. Darmklachten zoals: opgezette buik, opgeblazen gevoel na het eten, krampen, darmverstopping en stinkende darmgassen zijn vaak de gevolgen van de darmprotesten. Hoelang gaat dat door? Is dat normaal? 

! Onthoud dat verkeerde voedselcombinaties en darmklachten met elkaar te maken hebben en waar vaak niet naar gekeken wordt.

Want ‘De dood schuilt immers in de darm.

Wat zijn de oorzaken van darmklachten 

-Voedselcombinaties

Door de verkeerde voedselcombinaties drinken veel mensen koffie om hun darm  s’ morgens te activeren en om het te kunnen te ontlasten. Dat is niet de weg. Ontlasting moet spontaan uit de darm, door een gezonde darmwerking komen en niet om het te activeren met cafeïne.

 -Water tekort

Bij een tekort aan water ontstaat in de darm uitdroging, een droge stoelgang. De darm heeft voldoende water nodig om te kunnen werken. Water, zuurstofrijk water is belangrijk voor de darm en de cellen, na zuurstof uit de lucht is het de tweede essentiële stof die wij zo hard nodig hebben. Zonder water is er geen leven mogelijk, veel mensen drinken veel te weinig water en als zij dorst hebben drinken zij cola, frisdrank, bier of andere zuurvormende dranken. Veel mensen kennen niet meer het gevoel tussen honger en dorst, waardoor zij zonder dat zij het weten aan een ernstige uitdroging gaan lijden, want zuurvormende dranken drogen ook uit. Niet alleen de cel maar ook de darm is daar de dupe van.

 -Ballaststoffen

Bij een tekort aan ballaststoffen in de darm ontstaat eveneens een trage  stoelgang.Fruit, groenten, tarwekiemen, kokosvezels, gedroogde pruimen, abrikozen enzovoort geven veel ballaststoffen en een goede darmwerking. Tarwevezels moet u vermijden, tarwevezels irriteren op de duur de darm en bezitten niet de kiemkracht van tarwekiemen.

 -Vetten

Te weinig vet geeft ook een trage stoelgang of verstopping. De darm heeft vet nodig voor de transport van de feces. Plantaardige vetten geeft de darm soepelheid en vooruitgang om te bewegen. Vooral plantaardige natuurlijke vetten zoals kokos- en palmolie, evenals noten, zaden, pitten en dergelijke. Dierlijke vetten, transvetten (bewerkende vetten), het verhitten van meervoudige onverzadigd vetten, zijn niet gezond voor de darm, het verhoogt het cholesterol en belast en vervuilt de darm.

 -Eiwitten

Vlees en vis zijn eiwitten en bezitten geen vezels, eiwitten werken verzurend in de darm en het lichaam. Zij verstoren het evenwicht van de verhoudingen van de goedwerkende darmbacteriën. Over het algemeen wordt er veel te veel vlees en vis gegeten en vaak in een combinatie met koolhydraten (aardappelen en brood), wat juist een verkeerde voedselcombinatie is voor een goede vertering in de darm. Ook in restaurants worden veel verkeerde voedselcombinaties gegeven, teveel vlees of vis en er wordt te weinig, smaakvolle groenten geserveerd. Zij houden geen rekening met de gezondheid van uw darm. Er wordt van alles gegeten, een paar wijntjes en een toetje van suiker en/of zuivel er nog eens boven op. Koffie  met koekjes en / of chocolaatjes na. Kunt u zich voorstellen zo mix in de darm? Oei! Dit is nou niet bepaald uitnodigt om uit eten te gaan. 

 -Beweging

Beweging is belangrijk om de darmwerking te activeren en de afvalstoffen af te voeren. Wandelen, golfen, zwemmen activeren de darmbeweging en de stoelgang. Doe iedere dag wat aan beweging, de darm zal u dankbaar zijn. Helaas worden ook bij veel mensen met zittende beroepen te weinig aan beweging gedaan. 44 Procent van de Belgen lijden aan overgewicht, daar is toch wat aan te doen?

 -Spanningen en rust

Stress, psychische spanningen, zowel zakelijk als huiselijk moeten wij zoveel mogelijk vermijden. De darm houdt van ontspanning, stress geeft krampen en spanning, de darm raakt uit zijn evenwicht en stopt met werken. Dat is niet best. Stress komt veel voor, ontspanning is een noodzaak, zowel bij ouderen als bij kinderen. Doe gezamenlijk wat aan sport, ontspanning, yoga, meditatie, rust neem tijd voor spelletjes met de kinderen, plan iets om met zijn allen iets leuks te doen.

 -Geneesmiddelen

Ook medicijnen zijn een belasting voor de darm en kunnen de darm uit hun evenwicht brengen. Het gebruik van probiotica is niet alleen bij antibiotica een must, maar ook bij veel medicijnen om de goede darmbacteriën te activeren.

 -De vuilnisbak

Gebruik uw darm niet als vuilnisbak om er van alles in te stoppen. Een vuilnisbak maakt u regelmatig schoon anders kruipen de bacteriën eruit en gaat het stinken, zo werkt dat ook met uw darm. Wees kieskeurig met wat u eet. Maak de darm ook regelmatig schoon door één dag in de week rustig te eten met alleen fruit, een salade en basisch water. 

 -Temperatuur

Kouvatten op de darm kan vervelende darmklachten geven, verwissel dat niet met verkeerde voeding. Door kou te vatten krijgen de slechte bacteriën de kans om zich te ontwikkelen, uw wordt koortsig en ziek. Kleed u altijd warm aan bij koud weer en zorg voor een goede bedekking van de buik en rug.

 -Regelmaat

Regelmatig leven is een gezond leven. Om op regelmatige tijden rustig te eten geeft de darm de tijd voor een goede ritmische stoelgang. Werk daaraan.

 ‘Zo gezegd alles op zijn tijd, ook mijn stoelgang.

De dood in mijn darm scheid ik het

  lichaam uit,’ zegt het tweede brein.